Cinergy on creating visual style in L. von Trier's Online rozhovor s Manuelem Albertem Clarem, dánským kameramanem a blízkým spolupracovníkem Larse von Triera. |
Rozhovor bude pouze v angličtině bez překladu. Moderovat jej bude festivalová dramaturgyně Louise H. Johansen. |
Manuel Alberto Claro je jedním z nejvýznamnějších a nejvlivnějších kameramanů současnosti. Je známý především díky své dlouhodobé a úzké spolupráci s režisérem Larsem Von Trierem –podílel se na jeho snímcích Melancholia, Nymfomanka a Jack staví dům. Claro se narodil v Santiagu de Chile v roce 1970. Jeho rodina se přestěhovala do Kodaně, když mu bylo pouhých 7 let. Vystudoval fotografii na milánském Istituto Europeo di Design v roce 1994, a poté pracoval jako pomocný fotograf v Miláně, v New Yorku a v Kodani. A roku 1997 se v ní zapsal také ke studiu na Dánské filmové škole. Claro byl tehdy silně ovlivněn filmovým hnutím „Dogma 95" a rychle si tak našel svůj styl, což mu otevřelo dveře do filmového průmyslu. Jeho druhým celovečerním filmem, na kterém pracoval, byl snímek Rekonstrukce (2003) režiséra Christoffera Boea, která v roce 2003 vyhrála cenu Camera d'Or na filmovém festivalu v Cannes. O dva roky později natočil film Dark Horse režiséra Dagura Káriho, který měl premiéru v Un Certain Regard v Cannes. Manuel pracoval s Von Trierem téměř ve všech jeho hlavních filmech počínaje psychologickým dramatem Melancholia z roku 2011. "Mým cílem je vytvářet obrázky, které jsou zamilované do příběhu, a nikoliv sami do sebe," řekl Claro pro Idol Magazine a dodal, že jeho profesionálním vzorem je Harris Savides. Manuel Alberto Claro posunul technické i narativní hranice nejen v Trierově dvojdílném filmu Nymfomanka, ale i v jejich poslední spolupráci nesoucí název Jack staví dům. Film, který zachycuje vzrušující kombinaci naturalismu s exkurzemi do alternativních obrazů reality. V roce 2015 spolupracoval Manuel Alberto Claro s dalším kontroverzním režisérem – Amatem Escalante a to konkrétněji na filmu Divý kraj. Manuelova dosavadní filmografie je ohromující ukázkou jeho flexibility, obrazotvornosti a silného řemeslného zpracování. |